Stránky

středa 5. dubna 2017

O meditaci - 4. část


KAŽDODENNÍ CVIČENÍ
Pokud chcete do svého života zahrnout pravidelnou meditaci, mohly by vám pomoci některé základní rady.

Denní doba 
Popřemýšlejte o svém denním programu a rozmyslete si, v jakou denní dobu by pro vás bylo nejsnazší najít si čas pro meditaci.
  • Nejlepší je časné ráno. Pokud nevyhovuje, muže to být i jindy. Jakmile jste si už stanovili určitou dobu, dodržujte ji. Meditace se takto stane částí vašeho denního programu. 
  • Je lepší meditovat často krátkou chvíli než jen jednou za čas po dlouhou dobu. Zpočátku seďte patnáct až dvacet minut. Tuto dobu si můžete rozdělit na úseky po pěti nebo deseti minutách. Jakmile si na meditaci více zvyknete, můžete ji prodlužovat. 
  • Nikdy však neužívejte násilí nebo křečovitou snahu. Když pocítíte únavu, udělejte si přestávku, uvolněte se a pár minut se dívejte z okna. 
  • Každý týden prodlužujte dobu vyhrazenou pro meditaci o pět minut, až se dostanete k jedné hodině. Pokud máte dost času na dvě sezení za den, je nejlepší meditovat ráno a večer. 
  • Nakonec byste tedy mohli sedět dvě hodiny denně. 

Místo

  • Pro meditaci byste měli mít vyhrazeno určité místo. 
  • V ideálním případe by to měla být místnost určená jen k tomuto účelu. 
  • Pokud to není možné, najdete si klidné místo, které nepotřebujete na nic jiného a kde nebudete rušeni. Postupně se na něm vytvoří podpůrná atmosféra.

Pozice 
Z dlouhodobého hlediska je pozice důležitá, obzvlášť budete-li sedět dlouhou dobu nebo se budete účastnit intenzivního výcviku v odloučení. Z tohoto důvodu dále naleznete i podrobné pokyny.
Zpočátku si však z toho nedělejte těžkou hlavu. 

Začátečník musí dodržovat pouze dvě zásady:

1. sedět klidně a pohodlně
2. mít rovná záda a pokud možno se neopírat. Kdybyste používali nějakou oporu pro záda, pravděpodobně byste usnuli.


Můžete-li sedět se zkříženýma nohama, je to dobré. Pokud to nejde, seďte na židli nebo na stoličce a nohy mějte položené na zemi.

SEDM ZÁSAD LOTOSOVÉHO SEDU
Nyní bude popsána ideální pozice pro meditační sezení.
Jen velmi málo lidí ze Západu ji však zvládá bez přípravy, takže nebuďte zklamáni, pokud se vám nebude dařit.
V žádném případě se nepokoušejte zaujmout tuto polohu násilím.
Buďte k sobě laskaví a trpěliví a postupujte zvolna a po malých krůčcích, aby si tělo mohlo postupně zvyknout a přizpůsobit se.

1. Nohy
Chodidla spočívají na protilehlých stehnech, pravá noha je položena přes levou. (Pokud to zprvu nezvládnete, můžete sedět i v jiné poloze se zkříženýma nohama a koleny na zemi. Po nějaké době si dejte pravé chodidlo na levé stehno. Až se po čase uvolníte, zkuste položit i levou nohu na pravé stehno.)
Zpočátku vás budou po chvíli sezení bolet kolena. Jakmile vás bolest začne rozptylovat, udělejte si přestávku s jemnou masáží kolen.

2. Rovná záda
Dejte pozor, abyste neměli bederní páteř prohnutou dopředu a také abyste se nesesouvali.

3. Ramena
Mají být uvolněná a posunutá mírně dozadu, v žádném případě by neměla být zvednutá až k uším.

4. Hlava
By měla být mírně předkloněna, aby pohled přirozeně směřoval na zem před vámi.

5. RuceByste měli mít položené asi v úrovni pupku. Obě dlaně mějte otočené nahoru tak, aby pravá ležela na levé a špičky palců se jemně dotýkaly.

6. Jazyk
By měl být uvolněný, jeho špička se má dotýkat horních zubů a patra.

7. Oči 
Byste měli mít v ideálním případě otevřené. Pohled by měl uvolněně směřovat do bodu vzdáleného asi 20 cm od špičky nosu nebo být pouze rozostřený.
Pokud se vám to zpočátku nebude dařit, oči zavřete a postupně si zvykejte mít je otevřené.

V počátečním období budete na sezení potřebovat asi 10 cm vysoký polštář. 

Oblečení 
Noste volné oblečení, zvlášť na nohou. Pokud byste si vzali těsné nepoddajné kalhoty, zaškrtily by vám na vnitrní straně kolen krevní oběh. To se může zpočátku stát i s volným oblečením. Pokud k tomu dojde, nedělejte si starosti, tělo se brzy přizpůsobí.

Strava
Se svou stravou neprovádějte žádné divoké experimenty. Váš jídelníček by měl být zdravý a vyvážený. Vyhýbejte se krajnostem.

INTENZIVNÍ DLOUHODOBÁ MEDITACE V ODLOUČENÍ A MEDITACE VE SKUPINĚ
Intenzivní sezení trvající jeden až deset dní jsou velmi užitečná a hodnotná.
Pokud se však chystáte na déle než jeden den, měl by s vámi být někdo zkušený. Při dlouhých meditacích mají někteří lidé psychické problémy, a tak se o to radši nepokoušejte na vlastní pěst. Vyvstanou-li potlačené konflikty, je to obvykle dobré znamení hlubokého vnitřního očištění. 

Pokud jste skutečně porozuměli zásadě sebeakceptace a pozitivního náhledu na sebe sama, budete schopni se vypořádat s čímkoliv.
Většina z nás však neporozuměla, a proto se v počátečních fázích cvičení může pomoc někoho zkušeného velmi hodit. 

Neméně užitečná a hodnotná je meditace ve skupině.
Podpora skupiny nám pomáhá pokračovat stále dál. Pokud meditujeme s dalšími lidmi, je také méně pravděpodobné, že se budeme dopouštět různých nepředložeností.


Zdroj: Rob Nairn, Klidná mysl. Uvedení do buddhismu a meditace

Ujednání

Kopírování a šíření obsahu výhradně nekomerčním způsobem je možné v nezkrácené a neupravené podobě s připojením všech zdrojů a odkazů.